ZBLOg.cz » Copywriting » Jak dopadl nákup článků přes systém COPYWRITING.CZ?

Jak dopadl nákup článků přes systém COPYWRITING.CZ?

Před více než 2 lety (11. 10. 2013) byl spuštěn nový systém pro nákup a prodej článků Copywriting.cz.

A protože mě psaní baví, registroval jsem se do systému s tím, že čas od času se ozvu na zajímavou poptávku po sepsání článku, a vydělám si nějakou tu korunu. Což se mi doteď povedlo jen jednou, ale poměrně za zajímavou sumu. Za sepsání a umístění článku na jednom svém webu se stavební tématikou jsem získal 910 Kč. Nutno dodat, že tahle částka patří k nadprůměru, obvyklé ceny se pohybují kolem 50 až 100 Kč za 1 NS, ale objevují se pravidelně i poptávky za ceny v násobcích těchto částek.

copywriting.cz

Pokud se tedy psaní můžete věnovat naplno, máte třeba výhodu odbornosti v některém tématu, dá se psaním přivydělat poměrně zajímavá částka. Přehled témat, které inzerenti poptávají, je opravdu široký: stavebnictví, bydlení, počítače, internet, vaření, móda, finanční služby, recenze výrobků, určitě si tam každý najde to, co mu je blízké, a o čem by dovedl psát.

Tentokrát jsem ale vyzkoušel články sám poptávat. A jak to dopadlo, vám teď popíšu.

Jak jsem postupoval při zadání poptávky?

Vím z pozice toho, kdo články píše, že je velmi důležité, aby poptávka byla zadána co nejpřesněji, a on tak měl dostatek informací při svém rozhodování, zda svoji nabídku odeslat nebo ne.

Proto jsem se snažil být v poptávce co nejvíce konkrétní, skoro se mi zdálo, že text poptávky byl delší, než text článku, který jsem v ní požadoval 🙂

Moje zadání bylo sepsání recenze o výrobku, který má většina lidí doma.

Na co jsem v poptávce nezapomněl:

  • Jaký typ článku potřebuji, je rozdíl, zda požadujete sepsat recenzi, odborný popis nebo úvahu.
  • Vložil jsem do poptávky odkaz na vzorový článek, aby měl copywriter představu, co po něm požaduji.
  • Přímo do zadání jsem napsal, jak dlouhý článek požaduji, přestože v systému je na to určena přímo kolonka.
  • Sepsal jsem osnovu, kterou by měl copywriter dodržet, tedy názvy kapitol s popisem toho, co by měly obsahovat. Nebojte se být konkrétní, čím více vodítek poskytnete, tím lepší článek dostanete.
  • Pokud chcete v článku fotografie, napište to přímo do poptávky, vypsal jsem minimální počet fotografií, včetně jejich velikosti, aby vám copywriteři zbytečně nezasílali datově objemné „plachty“, které stejně budete muset zmenšovat. Nechybělo ani upozornění, že fotografie musí být vlastnoručně pořízené, ne stažené. Tím jsem se chtěl vyhnout problému s neoprávněným použitím fotek, ke kterým nemám autorské právo.
  • Na závěr jsem ještě tučně zvýraznil, že potřebuji opravdovou recenzi výrobku s pozitivy i negativy, nepotřebuji zkopírovaný popisek z e-shopu nebo z manuálu.
  • Ostatní údaje, jako čas na vypracování článku, délka článku, cena, kategorie, jazyk článku, se vyplňují do připravených formulářových polí.

Poté už jen stačí poptávku odeslat, a začíná se zobrazovat copywriterům.

Malá vsuvka, když píšu copywriter, možná skuteční profesionálové z tohoto oboru, kteří se psaním opravdu živí a věnují se mu naplno, nevěřícně kroutí hlavou. A oprávněně. Skutečně většina lidí, kteří tam nabízí své služby, včetně mě, to dělají pouze jako přivýdělek, a označení copywriter je pro ně hodně nadnesené. Ale to neznamená, že tito lidé nejsou schopni vytvořit kvalitní texty, protože kvalitu textu bych poměřoval tím, zda splní očekávání poptávajícího, což může být pro majitele magazínu třeba počet přivedených návštěvníků, pro majitele e-shopu noví zákazníci. Ostatně copywriterů v ČR zřejmě moc nebude, a postavit systém jen pro několik lidí, možná desítek lidí, by byl nesmysl, tyto lidi poptávají zákazníci většinou přímo.

Přichází první nabídky

Po zveřejnění poptávky mi ještě ten den začaly chodit první nabídky. Další přišly v následujících dvou dnech, celkem jich dorazilo 7.

Ze sedmi nabídek jsem jednu vyloučil rovnou, protože recenzovaný výrobek neodpovídal tomu, co jsem potřeboval. Další dva nabízející nereagovali na můj zaslaný dotaz, jaký je název výrobku, který by recenzovali, i když jsem měl v poptávce výslovně uvedeno, že bez takové informace nemohu recenzi zadat.

Takže ze sedmi nabídek zbyly čtyři, které jsem využil, a práci copywriterům zadal.

Časová rekapitulace: zveřejnění poptávky proběhlo v sobotu odpoledne, většina nabídek dorazila v sobotu a v neděli, a k zadání práce došlo během neděle a pondělí.

Přečtěte si také:  Umíte psát a chcete si vydělat? Potom čtěte dále.

Přichází i první výsledky práce

Termín na vypracování recenze byl v nabídce zadán na 5 dní, ale podle termínu vypracování, který byl u každé nabídky stanoven, to spíš vychází na 6 dní.

První dvě nabídky mi přišly třetí den po zadaní práce.

S první zaslanou recenzí panovala naprostá spokojenost, článek byl přesně podle mých požadavků a představ, bez pravopisných a gramatických chyb, čtivý, obsahoval vše důležité, včetně fotografií.

Druhá recenze už tak kvalitní nebyla, musel jsem ji vrátit na přepracování, protože v ní bylo poměrně dost pravopisných i gramatických chyb, překlepů, některé věty byly doslova kostrbaté. Navíc, zaslané fotografie byly i navzdory pokynům v poptávce zčásti stažené z cizích webů, zčásti z manuálu. Po přepsání už byl článek použitelný, i když nedosahoval zdaleka kvalit výše zmíněné recenze. Když to zpětně hodnotím, tak možná byla i chyba u mě, že jsem práci této copywriterce zadal, šlo o mladou slečnu, která by se možná lépe uplatnila při psaní jiných témat, ale je to pro mě alespoň ponaučení pro příště.

Třetí copywriter se mi pár dní před termínem odevzdání ozval s tím, že by potřeboval prodloužit termín. Vyhověl jsem, a poslední den prodlouženého termínu, tedy 8 dní po zadání práce, článek dorazil a svojí kvalitou mě příjemně překvapil.

K plusům systému patří i to, že u každého copywritera, který už odevzdal nějakou práci, je vidět hodnocení spolehlivosti, tedy to, zda dodržuje termíny. U tohoto copywritera nedosahoval zrovna vysokých čísel, takže s pozdějším termínem už se dalo počítat 🙂

Poslední copywriter se bohužel s prací neozýval vůbec, přitom se jednalo o poměrně dobře hodnoceného copywritera. Zaslal jsem mu tedy dotaz, obratem mi potvrdil, že recenzi vypracuje, a 10 dní od zadání práce mi článek skutečně přišel. Kvalitou nebyl úplně nejlepší, ale celkově jsem s ním byl spokojen.

Jedno z úskalí, kromě kvality textů, kterou ovšem můžete ovlivnit výběrem copywritera nebo zasláním textu na přepracování, vidím v nedodržování termínů. Možná by pomohla finanční motivace copywritera, kdy mu v případě nedodržení termínu byla snížena částka o nějaké procento.

Nutno ale dodat, že u dalších poptávek jsem tolik problémů s pozdním dodáním článků neměl, spíše se jednalo o výjimečné případy, zřejmě jsem si u první poptávky vybral smůlu na dlouho dopředu.

Vyhodnocení nákupu článků

Ještě před uveřejněním tohoto článku jsem vypsal další poptávky, jejich výsledky popíšu už jen krátce.

V pořadí druhé poptávce, opět na sepsání recenzí se mi přihlásilo 15 copywriterů. 4 z nich mi bohužel neodpověděli na doplňující dotaz, bez kterého jsem nabídku nemohl přijmout. 11 nabídek jsem tedy přijal, bohužel dvě z nich jsem později zrušil, protože mi od dvou copywriterů článek nedorazil, i když uplynul více jak týden od termínu odevzdání. Další copywriter mi dal předem vědět, že v požadovaném termínu na sepsání nemá čas. Dorazilo mi tedy 8 článků, 7 z nich bezvadných, jeden nebyl až tak kvalitní, jak jsem očekával.

V třetí poptávce, která se týkala sepsání návodů a rad pro domácnost, jsem dostal celkem 10 nabídek, od dvou copywriterů jsem bohužel nedostal odpověď na doplňující dotaz, jednu nabídku jsem neakceptoval z důvodu vyšší požadované ceny a jednu z důvodu duplicity tématu. Obdržel jsem 6 článků, se kterými jsem byl spokojený.

Čtvrtá poptávka měla poměrně specifické zadání na sepsání článku o registračních pokladnách s fiskální pamětí a virtuálních registračních pokladnách na Slovensku, které akceptovali 2 copywriteři, ale nakonec jsem si ani jednoho z nich nevybral, ale to bych přičítal příliš specifickým podmínkám (slovenský podnikatel s vlastní zkušeností s tímto systémem).

Další poptávky už jen stručně.

Na pátou poptávku se mi přihlásilo 19 copywriterů a získal jsem 10 článků.

Na poslední šestou poptávku se přihlásili 4 copywriteři a získal jsem 2 články.

Výsledky uskutečněných poptávek po článcích bych hodnotil kladně. Získal jsem poměrně dost článků v relativně krátkém časovém úseku.

Termíny odevzdání článků většinou copywriteři dodržují, někteří dokonce odevzdají článek v den zadání nebo do druhého dne, po termínu články odevzdává ta menší část.

Kvalitu textů bych hodnotil poměrně vysoko, vyloženě nespokojený jsem byl pouze s jedním článkem, který jsem vrátil k přepsání, v převážně většině jsem byl s prací spokojený, v některých případech moje očekávání byla dalece překonána, a dvakrát jsem dal copywriterům dokonce dýško navíc.

Přínos z umístění článků už se projevuje ve zvýšené návštěvnosti (zhruba 4 násobná oproti předchozím obdobím), i ve zvýšených příjmech z reklamy, došlo ke zvýšení provizí z reklamních prvků systému Heureka, resp. provize konečně začaly plynout, protože předtím byly takřka nulové. To samé pozoruji i v reklamním systému Sklik Partner.

Přečtěte si také:  Jak na práci z domova? Staňte se copywriterem!
Návštěvnost
Vývoj růstu návštěvnosti

Co by se ještě dalo vylepšit?

Samotnému procesu zadávání poptávky, jejího zveřejnění, obdržení nabídek, zadání práce až po obdržení výsledků prakticky nelze nic vytknout, snad jen pár drobností doplnit:

  • U zadání Typu textu, který nejvíce vystihuje vámi požadovaný text bych doplnil i další útvary, zrovna Recenze mi tam chyběla.
  • Cena, kterou při poptávce zadávám, je složena z částky, která připadne copywriterovi, plus provize, která připadne provozovateli systému Copywriting.cz. Možná by bylo fajn, kdyby i zadavatel poptávky přímo viděl, kolik dostane copywriter, a nemusel si to počítat někde bokem na kalkulačce.
  • U ukončených poptávek bych doplnil funkci Zopakovat poptávku. Po měsíci se totiž poptávka automaticky deaktivuje, a pokud ji chci znovu zveřejnit ve stejném znění, tak ji musím celou zadat znovu, což by tahle funkce ulehčila.

A co mi na systému trochu vadí z pohledu copywritera?

  • Na úvodní obrazovce (bez přihlášení do systému) se zobrazují nejnovější nabídky a poptávky včetně ceny, u poptávek je uváděna cena včetně provize, po přihlášení do systému už ale copywriter vidí cenu sníženou o provizi. Nevím, zda je to jen reklamní tah, aby byla při prvním pohledu vidět vyšší cena, ale copywritera samozřejmě zajímá, jakou částku dostane on, čili i cena na úvodní obrazovce by měla být uváděna bez provize,
  • U poptávek je umožněno zadavateli pokládat doplňující dotazy, což je z principu správná věc, ovšem někteří copywriteři ji využívají spíše až k podlézání, jen aby zakázku získali. Neváhají u každé poptávky zmínit, že s uvedeným tématem mají obrovské zkušenosti (ať se jedná o garážová vrata nebo módní trendy v nošení plavek), a jen tak mimochodem zmíní, že zrovna nedávno napsali tuny článků na uvedené téma. Podle mě by provozovatel měl na takové opakované nevhodné chování copywritera upozornit, protože tyto dotazy neslouží k jejich reklamě, ale k pokládání doplňujících dotazů, nehledě na to, že každý copywriter může svoji nabídku představit ve svém profilu.

U těchto systémů samozřejmě vždy nejvíce záleží na chování osob, které se obchodů účastní, tedy copywriterů na jedné straně, a poptávajících na straně druhé. Provozovatel má možnost jejich chování korigovat, nespolehlivé osoby vyloučit apod.

Je pravda, že jsem zatím poptával pouze recenze a články, o věcech, ke kterým má pisatel osobní vztah, otázkou je, jak by dopadla poptávka na klasický PR článek nebo článek s obecnějším tématem, ale třeba to v budoucnu také otestuji.

Systém jsem si vyzkoušel z obou stran a za sebe mohu říci, že splnil moje očekávání i v roli inzerenta: získání článků, kde pisatel sděluje vlastní zkušenost jazykem srozumitelným pro čtenáře.

+ Systém je multifunkční, můžete prodávat a nakupovat již hotové články, nebo podle vašeho zadaní, můžete je nechat umístit i na konkrétní weby.

+ Na výběr je z velkého množství copywriterů i webů.

+ Každý den nové poptávky nebo nabídky.

+ Systém mi přijde propracovaný do detailů, ze začátku možná překvapí množství funkcí, ale po čase se se systémem pracuje velmi pohodlně.

+ Díky kreditnímu systému jistota pro copywritery, že za práci dostanou zaplaceno, naopak zadavatel má jistotu, že za své peníze obdrží to, co poptával.

+ Jako zadavatel nemusíte složitě vyhledávat a kontaktovat spousty copywriterů, ale zadáte poptávku a čekáte na nabídky.

– Jako každý takový systém je závislý na chování lidí. Díky možnosti reklamací nebo arbitráží ale můžete svoje investované peníze ochránit.

– Chybí mi větší motivace copywriterů k odevzdání článků v termínu, například procentuálním snížením částky, kterou obdrží v případě pozdního dodání.

– Hodnocení od inzerentů je někdy příliš strohé. Pokud hodnotí jen hvězdičkami, a vynechají textový popis, tak těžko soudit, zda šlo o nějaké zásadní pochybení, nebo třeba o chybějící čárku v souvětí. Přidal bych alespoň povinnost uvádět i slovní hodnocení v případě udělení nižšího hodnocení.

– Na úvodní stránce se zobrazuje u poptávek cena navýšená o provizi, ale copywriter pak dostane částku už bez provize.

– Většina inzerentů nabízí na můj vkus velmi nízké částky. Přiznám se, že u některých poptávek jsem nabízel také poměrně nízké částky, ale naopak některé, které se mi zdály časově i tematicky náročnější, jsem zaplatil celkem slušně.

Další články se zkušenostmi se systémem Copywriting.cz

Souboj systémů pro copywritery: Copywriting.cz versus Copywriteri.cz (blog Štefana Kusky)

Jak (ne)vybrat copywritera … copywriteři co se neumí prezentovat (blog Jiřího Poláška)

Potřebujete rychle texty? Použijte systém Copywriting.cz (blog Marka Hnátka)

TEST: Jak jsou na tom české pay-per-post systémy? (blog Jana Kalianka)

Jaké máte zkušenosti s PlaCla a Kupčlánek? (diskuse na Webtrh.cz)

A jaké máte zkušenosti s podobnými systémy na prodej a koupi článků vy? Napište mi o tom do komentářů pod článkem.


Podobné příspěvky

2 Komentáře

  1. Dobrý den,
    dnes jsem narazil na váš článek. Děkuji za něj.

    Určitě se některými věcmi inspirujeme (některé z vašich přípomínek máme v TODO listu, teď jim ale dáme vyšší prioritu). Samozřejmě pokud budete mít nějakou další připomínku, můžete nás kontaktovat na podpoře. Rádi vyhovíme 🙂

  2. Na trhu pay per post systémů se nově objevila https://linketica.com, která kromě zprostředkování článků na magazínech zprostředkovává i reklamní příspěvky na Twitteru, Facebooku Instagramu a Youtube. Zvláště placená videa na Youtube jsou atraktivní.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *