ZBLOg.cz » Marketing » 3 kroky, kterými předběhnete konkurenci
|

3 kroky, kterými předběhnete konkurenci

Už dlouho jsem tu nenapsal žádný nový článek. Přes léto nebyl čas ani chuť sednout k počítači, chybělo mi i nějaké zajímavé téma.

Když jsem nyní přemýšlel, o čem psát, napadlo mě téma, které nejen mě, ale pravděpodobně každého začínajícího živnostníka, trápilo hned od začátku zahájení činnosti: Jak se dostat do podvědomí lidí, jak získat první zákazníky, jak získat další a další?

Když jsem začínal živnostničit ve svém oboru (čištění koberců, čalounění, interiérů aut), neměl jsem na startu na co navazovat, neměl jsem žádnou základnu zákazníků, začínal jsem tzv. na zelené louce.

Bylo jasné, že musím nejprve oslovit širokou veřejnost ve svém okolí, aby se vůbec o tom, co dělám, dozvěděli.

Nebudu tu popisovat veškeré způsoby, kterými se dá živnostník nebo firma  dostat do podvědomí lidí, a díky kterým získá zákazníky. Pro každý obor se to totiž může lišit, jiný způsob použije například řemeslník, který nabízí služby v nějaké omezené lokalitě, a jiný způsob použije e-shopista, který není regionem omezen, a prodává po celé republice.

Popíšu, jak jsem se snažil zviditelnit sám.

1. krok: Musím být vidět na internetu

Internet se stává, nebo už spíše před lety stal, hlavním prodejním kanálem nejen pro firmy, ale i pro malé živnostníky.

Dnes už má možnost připojení k internetu skoro každý, počítač, tablet nebo mobil má také skoro každý, a tak není překvapení, že drtivou většinu zakázek jsem získal tak, že si mě zákazník našel na internetu.

Znám 4 základní způsoby, jak si vás zákazník může najít (aniž by o vás dopředu věděl):

  1. Ve vyhledávači zadá do vyhledávacího pole dotaz, například čištění koberců Praha.
  2. V internetovém katalogu firem zadá podobný dotaz, nebo se k vám dopracuje výběrem odvětví, a zadané lokality.
  3. Zobrazí si internetové mapy, a zde opět pomocí dotazu na odvětví a lokalitu vyhledá službu, kterou potřebuje.
  4. Facebook se stal dalším prodejním kanálem.

Záměrně jsem nevypsal v seznamu možnost, že zákazník už zná přímo váš název, nebo adresu webových stránek, takže navštíví rovnou vaši webovou prezentaci. Uvažujeme totiž, že jsme stále ve fázi zahájení činnosti, a nikdo nás zatím nezná.

Pojďme se podívat na všechny čtyři zmíněné způsoby podrobněji.

1.1. Jak vyzrát na vyhledávač?

Sami dobře z vlastní zkušenosti víte, že když něco vyhledáváte přes vyhledávač, kliknete po zobrazení výsledků nejčastěji na některý z prvních odkazů, případně si ještě projdete odkazy na první stránce. Na druhou stránku výsledků vyhledávání už se proklikáte, pokud stále nejste spokojeni s tím, co vám vyhledávač předložil, další stránky už procházíte jen minimálně.

Důležité tedy je, dostat se na vyhledávací dotaz, která zadávají zájemci o vaše služby, co nejvýše, nejlépe na první, druhou nebo třetí pozici.

Jaké kroky jsem provedl, abych se dostal na první pozice?

Vybudoval jsem si svoji webovou prezentaci s kvalitním obsahem, ověřil jsem si, že platí následující:

  • čím více konkurentů máte, tím budete muset více zapracovat na obsahu, a obsahem myslím nejen texty, ale co prodává jsou i fotografie, videa, i to, jak na vás web působí po vizuální stránce, samozřejmostí je, vyvarovat se pravopisných chyb 🙂
  • fotografie a videa používejte vlastní, alespoň na mě to působí daleko důvěryhodněji, než nějaké naaranžované fotky stažené z internetu, navíc u stažených fotek je problém s autorským právem, konkrétně mně se osvědčily srovnávací fotografie před a po čištění,
  • na webu by měl návštěvník najít nejen základní informace (přehled a popis služeb, ceník, kontakty), které mají i vaši konkurenti, ale také podrobnosti, detaily (rubrika nejčastěji kladené dotazy, fotogalerie, otvírací doba, kontaktní formulář, mapa s vaší polohou, příklady konkrétních cen…), vše, co je zajímá, a na co se vás ptají, dám malý příklad, provádím i ruční čištění kůže, proto jsem této činnosti věnoval jednu stránku s podrobným popisem, k čemu to slouží, jak se postupuje, samozřejmě s fotografiemi, pokud totiž budete mít na webu něco navíc oproti konkurenci, vyhledávač vás vyhodnotí při nějaké konkrétním dotazu lépe než konkurenci, a zobrazí vás na prvních pozicích,
  • vybudoval jsem si podpůrné weby nebo spíše blogy či magazíny, kde zveřejňuji články tématicky související s mým oborem, a občas v nějakém článků zmíním odkaz na můj hlavní web, ale uznávám, že tohle je běh opravdu na dlouhou trať, a ne každý na to má dostatek času a talentu, ale pokud se takový blog nebo magazín stane autoritou v oboru, může to vaší stránce, na kterou odkazuje, pomoci,
  • předchozí bod si můžete trochu ulehčit tím, že si články necháte umístit včetně sepsání na webech, blozích, či magazínech, které to nabízejí, samozřejmě ale za finanční odměnu, já takovou možnost nevyužil, ale samotného mě už několik zájemců oslovilo, a na svých blozích a magazínech jsme jejich články umístil,
  • umožněte návštěvníkům obsah na webu sdílet na sociálních sítích, popularita vaší stránky poroste, a větší počet sdílení většinou značí kvalitní a zajímavý obsah, a takový mají vyhledávače rády.
Přečtěte si také:  Jak si může živnostník snadno navrhnout a vytisknout vizitky?

Popisovat zde podrobný způsob, jak vytvořit webovou prezentaci, nebudu, to by bylo na několik článků, ale zmíním základní vodítko, jak postupovat.

  • můžete si prezentaci vytvořit sami (vyžaduje to určitou dovednost při práci s počítačem, hodně času a úsilí) nebo si prezentaci necháte vytvořit profesionálem za peníze,
  • pro umístění webu potřebujete hosting a doménu,
  • web jsem vytvořil pomocí redakčního systému WordPress, až vám padne do ruky, tak poznáte, že práce s ním je skutečně snadná, věnujte čas výběru vhodné šablony, a pak už jen plníte obsah a ladíte vzhled a funkčnost webu,
  • pro základní povědomí o SEO (optimalizace pro vyhledávače) doporučuji třeba příručku Začínáme s optimalizací pro vyhledávače od Google.

Jak se dostat na přední pozice prakticky okamžitě?

Pokud máte webovou prezentaci, ale nedaří se vám dostat na první pozice, je tu ještě jedna možnost, jak se na ně přeci jen dostat. Tou možností jsou PPC (PayPerClick, česky platba za kliknutí) nástroje internetové reklamy.

Zásadní budou pro nás dva, respektive tři:

  • Sklik od Seznamu,
  • AdWords od Google,
  • PPC reklamní kampaně na Facebook.

POZOR! Google AdWords a identifikovaná osoba

Pozor na to, že při přijetí služeb od Google AdWords se stáváte identifikovanou osobou k DPH.

Princip spočívá v tom, že se vaše webová stránka díky placené kampani zobrazuje po zadání vyhledávacího dotazu ve vyhledávači na přední pozici. Aktuálně se takto zobrazují pro Seznam i Google maximálně 3 horní pozice, a dále několik pozic v pravém sloupci, jsou označeny žlutým štítkem s textem „Reklama“.

Tuto reklamu jsem sám také využíval, postup je takový, že si zvolíte stránku, na kterou návštěvníky chcete přivést, zvolíte nadpis a text inzerátu, dále klíčová slova, po jejichž zadání se váš inzerát zobrazí. Nastavíte si maximální cenu za klik a kampaň můžete spustit.

Samozřejmě až takto triviální to není, kampaň a sestavy si můžete nastavovat a ladit, abyste získali co nejvíce relevantních návštěvníků za pokud možno nejnižší cenu.

Pokud se chcete dozvědět více (=prakticky vše o PPC), tak se podívejte na Zaklik.cz.

Přečtěte si také:  Vytvořte si firemní web za pár hodin. Poradíme vám, jak na to

1.2. Katalogy firem. Mají vůbec nějaký smysl?

Smysl má v dnešní době v podstatě jen jeden, a to je Firmy.cz od Seznamu. Ostatní katalogy mi žádnou větší návštěvnost nepřinesly, a upřímně, kdo z vás nějaký v poslední době sám využil?

Vlastně ještě jedná možnost tu je! Lokální katalogy firem.

Najděte si pár webových stránek obcí ve vašem okolí, možná na některých z nich najdete i katalogy firem, které se nacházejí přímo v obci nebo v blízkém okolí, a lidé, kteří hledají nějaké informace, se občas na tyto katalogy podívají, a třeba jim padne do oka právě vaše firma. Takže registrace do takových katalogů může být užitečná. Lokální katalog firem jsem našel i na stránkách regionálních internetových novin.

Ještě se vrátím ke katalogu Firmy.cz. Můžete si zde umístit zápis zdarma, a po celou dobu nic neplatit, nebo si zřídit placenou kampaň, v rámci které bude váš zápis za určité částky umisťován ve výsledcích vyhledávání na přednostní pozice.

1.3. Internetové mapy 

Další oblastí, odkud můžete získat zákazníky, jsou internetové mapy. Zápis mám na hlavních dvou, Mapy.cz od Seznamu a Google Maps od Google.

Seznam má zápis do Mapy.cz spojen se zápisem v katalogu Firmy.cz. Čili pokud provedete zápis v katalogu firem, zobrazíte se zároveň i v mapovém podkladu.

Google má službu Moje firma na Googlu, díky které bude profil vaší firmy zobrazen jak ve výsledcích vyhledávání, tak na mapách, nebo Google+.

Díky zápisu vás zákazníci mají šanci najít buď přímo při vyhledávání na mapách, nebo v případě placeného zápisu se vám zobrazí váš firemní zápis ve výsledcích vyhledávání na předních pozicích.

1.4. Facebook už dávno není jen pro děti

Vybudujte si profil/stránku své firmy na Facebook, míra sdílení při zajímavém obsahu je zde opravdu vysoká. Sám pozoruji, že počet lidí, kteří mě poptávají přes Facebook, se stále zvyšuje, už několik lidí mi řeklo, že mě našli na doporučení svých přátel na facebookovém profilu.

Podmínkou úspěšnosti je pravidelný kvalitní a zajímavý obsah, který budou fanoušci sdílet.

Fanoušky získávám díky 10 % slevě na objednané služby a funguje to!

Navíc na facebooku můžete díky reklamním kampaním oslovit daleko širší publikum ve svém regionu.

POZOR! Reklama na Facebooku a identifikovaná osoba

Pozor na to, že při přijetí služeb od Facebook se stáváte identifikovanou osobou k DPH.

A protože jsem se docela rozepsal, tak zbylé dva kroky ke zviditelnění vaší živnosti popíšu v dalším článku 🙂


Podobné příspěvky

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *