Optimalizace webových stránek z pohledu laika aneb jak získat návštěvníky

Nechci se vydávat za nějakého odborníka v této oblasti, webové stránky (momentálně spravuji troje) jsem si vytvořil teprve v polovině roku 2012, ale spíše se chci podělit o to málo zkušeností, které jsem za tu dobu získal, a také možná některé chyby, kterých jsem se jako začátečník dopustil.

Pokud jste se rozhodli vytvořit si nějaké webové stránky, určitě bylo vaší snahou zároveň na ně přivést i dostatečný počet návštěvníků.

Ať už máte jakékoliv webové stránky, samy o sobě sice mohou existovat, ale každému je jasné, že stránky bez návštěvníků jsou něco jako divadlo bez diváků. Proto je naší snahou optimalizovat tyto webové stránky tak, aby se na ně dostali návštěvníci (pokud možno co nejvíce návštěvníků), a aby se na ně dostali snadnou cestou.

Jaké návštěvníky vlastně chceme?

Když jsem před chvílí zmínil, že chceme co největší počet návštěvníků, je to pravda do určité míry. Záleží totiž, o jaké návštěvníky se jedná. Na stránky se totiž obvykle snažíme dostat co možná nejvíce relevantní/cílené návštěvníky, tedy ty, kteří budou mít přínos pro nás a zároveň ty, pro které budou přínosem i naše webové stránky, resp. obsah těchto stránek.

Pokud návštěvník zjistí, že je pro něj obsah našich stránek zajímavý, může se stát, že se bude chtít na naše stránky za nějaký čas vrátit, získáme tak cenného vracejícího se zákazníka.

Pokud bych měl nějak rozlišit dělení relevantních návštěvníků, snažíme se získat návštěvníky, kteří jsou cílení podle:

  • lokality (e-shop – celá ČR vs. lokální firma – určitý region),
  • zájmů,
  • profese,
  • věku,
  • ekonomického hlediska,
  • sociologického hlediska.

Když bych měl uvést příklad, máme třeba firemní stránky, které propagují zednické práce v lokalitě Brno-město, je sice pěkné, že k nám zavítají i návštěvníci z Chebu, ale přínos to zřejmě nebude mít žádný, protože si prostě kvůli vzdálenosti u nás zednické práce neobjednají.

Nebo jiný příklad: Máme e-shop s luxusními hodinkami, ovšem díky nevhodné optimalizaci nám do e-shopu chodí lidé, kteří si prostě tento typ zboží nemohou dovolit.

Jak získat cílené návštěvníky?

Existuje několik způsobů, jak získat relevantní návštěvníky:

  • vyhledáváním
    • uživatel zadá do vyhledávače slovo, nebo slovní spojení, na které se zobrazíme na přední pozici ve výsledcích vyhledávání a po kliknutí na tento výsledek se k nám návštěvník dostane,
    • uživatel získá informaci o naší stránce „offline“, tedy např. z reklamy v novinách, z reklamní tabule někde ve měste apod., zapamatuje si název firmy, nebo přímo webovou adresu a pěkně doma si vyhledá naše stránky na počítači,
  • pomocí reklamy, kdy si zaplatíme některý z druhů této reklamy a návštěvník po kliknutí na ni bude přesměrován na naši stránku
    • PPC reklamní systémy,
    • bannerová reklama,
    • textová reklama,
  • zpětným odkazem (linkbuilding)
    • který umístíme buď my např. vložením firmy do katalogu firem, vložením článku na jiný web, vložením odkazu do komentářů pod různými články apod.
    • nebo odkaz na naše stránky umístí ze své vlastní vůle někdo jiný díky tomu, že se mu zdál náš obsah stránek zajímavý a přínosný.

Z pohledu podnikající osoby se dají využít prakticky všechny výše uvedené formy, pokud máme osobní stránky, do kterých nechceme investovat peníze, využijeme asi pouze metodu vyhledávání a metodu linkbuildingu.

Co tedy udělat, aby k nám chodili relevantní návštěvníci?

Určitě jste se už někdy setkali s pojmem Search Engine Optimization (zkratka SEO), tedy česky optimalizace pro vyhledávače.

Můžeme si pod tím představit různé kroky a nástroje, jak naše webové stránky vyvářet tak, aby byly obsah a forma těchto stránek dobře přístupné a přehledné pro vyhledávače (Google, Seznam…), a také, aby se uživateli při vyhledávání na určité slovo nebo slovní spojení naše stránky zobrazili nejen na předních pozicích ve vyhledávání, ale zároveň aby i po následném vstupu návštěvník na našich stránkách nalezl odpovídající obsah.

Jinými slovy udělat stránky tak, aby byly vyhledatelné a aby na nich byl návštěvník spokojený.

Nyní tedy zmíním několik věcí, které se mi osvědčily, a které mi přivedly návštěvníky buď z vyhledávání, nebo ze zpětných odkazů.

Vytvářejte kvalitní obsah

Nemá smysl psát všeobecné texty, které jsou k nalezení už někde jinde v mnohem lepší formě, protože návštěvník většinou hledá informace z více zdrojů, a pokud se mu bude zdát váš zdroj informací jako horší, už se k vám nevrátí a navíc zřejmě nebude číst ani ostatní obsah vašich stránek, který může být opravdu kvalitní.

Používejte v obsahu přiměřeně klíčová slova, na které chcete, aby vás uživatelé našli ve vyhledávačích.

Vytváření kvalitního obsahu je i jednou z podmínek linkbuildingu, zejména pokud chcete, aby někdo odkazoval na vaše stránky z vlastní vůle.

Vytvářejte jedinečný obsah

Pokud vytvoříte jedinečný obsah stránek, máte v podstatě skoro vyhráno. Uživateli se totiž při vyhledávání nabídnou hned jako první vaše stránky a tím pádem máte návštěvníka jistého.

Jedinečný obsah nám také pomáhá v linkbuildingu, určitě se najde někdo, kdo na váš článek odkáže, protože je jedinečný.

Vytvořte obsah z pohledu návštěvníka/zákazníka

Pokud vytváříte své webové stránky, zkuste se na ně podívat z pohledu opačného, tedy z pohledu návštěvníka resp. zákazníka. Zamyslete se nad tím, co tak asi návštěvník na vašich stránkách potřebuje najít, jaké informace chce mít ihned po ruce, a které informace už mohou být méně viditelné.

Strukturujte stránky z pohledu návštěvníka/zákazníka

Strukturu webových stránek dělejte tak, aby byla logická a pro návštěvníky přehledná. Nesnažte se hned na první stránce zahltit návštěvníka všemi možnými informacemi, protože to ho může kvůli nepřehlednosti spíše odradit a opustí vaše stránky.

Mně se třeba vyplatilo na stránkách, kde nabízím své služby v oblasti podnikání provést úpravu struktury stránek tak, že pro každou službu jsem vytvořil jednu podstránku. Na hlavní stránce jsou základní informace, tedy takový rozcestník na podstránky, kde už jsou i detailnější informace o jednotlivých službách.

Se správnou strukturou souvisí i design webových stránek, někdy nevhodný design může i jinak kvalitnímu obsahu stránek uškodit, ale určitě existují stránky po obsahové stránce kvalitní, které i přes jednoduchý a ne moc oslňující design přesto osloví návštěvníky.

Udržujte správnou formu jednotlivých stránek

Zde se zaměřte zejména na:

  • správné použití HTML značek,
  • správné strukturování nadpisů,
  • vyplňování titulků, nadpisů a popisů relevantním obsahem,
  • správná struktura URL adresy, z které by mělo být jasné, o čem stránka vlastně je,
  • vyplňování description a keywords relevantním obsahem,
  • správné vyplnění souboru robots.txt, v tomto souboru můžeme povolit nebo zakázat indexování vyhledávači,
  • vytvoření souboru sitemap, tedy jakési struktury webových stránek.

Jestli se chcete dozvědět něco víc, podívejte se na příručku od Google Začínáme s optimalizací pro vyhledávače, kde jsou uvedeny základní informace vč. názorných příkladů.

Rada na závěr

Pokud bych měl dát nějaké doporučení, podle mého se rozhodně nevyplatí dělat optimalizaci webových stránek např. hromadným nákupem nerelevantních odkazů, vkládáním článků bez přidané hodnoty pouze kvůli klíčovým slovům, a podobnými násilnými technikami. Vytvoříme si tak spíše web, který bych přirovnal k Potěmkinově vesnici, a který sice může na první pohled vypadat dobře a krátkodobě fungovat, ovšem při silnějším větru např. v podobě změny algoritmu vyhledávání, se nám může poskládat jako domeček z karet. Proto doporučuji dávat přednost sice možná pomalejšímu a zdlouhavějšímu řešení, které ovšem v delším horizontu nese ovoce.

Toto téma je natolik rozsáhlé, že bych se mu rád amatérsky věnoval i nadále, takže se určitě ještě s nějakým dalším článkem na toto téma v brzké době znovu ohlásím.


Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru