ZBLOg.cz » Podnikání » Zhodnocení roku 2015

Zhodnocení roku 2015

Minulý rok 2014 jsem nebilancoval, takže poslední zhodnocení je až z roku 2013.

A od té doby jsem se posunul o docela velký kus dopředu.

Živím se čištěním koberců, čalounění a interiérů aut v domácnostech i firmách, jako doplněk provozuji několik webových stránek, kde mi plynou menší příjmy z inzerce ve formě bannerů, textových odkazů, PR článků.

Když si občas přečtu bilancování za uplynulý rok na ostatních blozích, které sleduji, tak se v drtivé většině případů jedná o lidi nebo firmy, kteří podnikají tzv. online, mají většinou e-shop, pracují v oblasti internetového marketingu apod. Hodnocení od živnostníků, kteří neposkytují služby na internetu, je zřejmě málo, protože jsem na takové ještě nenarazil 🙂

Vývoj tržeb a počet zakázek

Svoji činnost jsem zahájil v polovině roku 2012, takže už mohu srovnávat i s předchozími roky.

Rovnou vám ukážu graf s vývojem příjmů za období červen 2012 až konec roku 2015.

Vývoj tržeb 2012-2015
Vývoj tržeb 2012-2015

Z grafu jsou zřejmé, že:

  • Příjmy se neustále zvyšují, i když není nárůst oproti roku 2014 už tak strmý (asi o 25 %), jako v předešlém období (asi o 140 %), což je ale způsobeno tím, že v roce 2013 jsem byl prakticky pořád na začátku.
  • Zatímco příjmy ze služeb rostly, příjmy z reklamy stagnovaly.
  • Příjmy ze služeb tvoří drtivou většinu celkových příjmů, příjmy z reklamy jsou stále marginální.

Zajímavý je následující graf s vývojem počtu zakázek.

Vývoj počtu zakázek 2012-2015
Vývoj počtu zakázek 2012-2015

Zatímco mezi roky 2013 a 2014 jsem zaznamenal skokový nárůst zakázek, mezi roky 2014 a letošním rokem 2015 zůstal prakticky stejný.

A přesto mi tržby rostly, což přisuzuji vyššímu počtu zakázek od firem a institucí, kde je větší objem prací, a také jsem navýšil ceny u některých služeb, které se mi zdály vzhledem k pracnosti a časové náročností na jejich vykonání podhodnocené.

Co se mi povedlo a na čem chci zapracovat?

Co se povedlo:

  • I přes prakticky stejný počet zakázek jako v předešlém roce jsem navýšil příjmy.
  • Pořídil jsem si další rezervní technické vybavení, sice mě to stálo nemalé výdaje, ale mám nyní klid a jistotu, že v případě poruchy nemusím práce přerušovat a nehrozí tak výpadek příjmů nebo odliv zákazníků.
  • Prakticky už neinvestuji do reklamy.
Přečtěte si také:  3 kroky, kterými předběhnete konkurenci

Co plánuji pro příští rok:

  • Chtěl bych si konečně pořídit automobil (menší dodávku) pouze pro účely mého podnikání, protože jsem doposud vozil techniku v osobním soukromém voze. Plánuji i polep vozu reklamou, takže tím pádem by mělo dojít i ke zvýšení povědomí o mé činnosti v regionu.
  • Udržet nebo navýšit počet zakázek a objem příjmů.
  • Zvýšit příjmy z mých webových projektů, něco už jsem započal v roce 2015, kdy jsem na weby nahodil moderní responzivní šablony, nakupuji také články, aby byl obsah neustále aktualizován.

Možná spousta z vás, co nyní čtete tento článek, chce začít v roce 2015 také podnikat. Pokud bych vám měl předat nějakou svoji zkušenost se startem podnikání, byly by to asi tyto rady:

  • Začátky jsou opravdu těžké, někdy až deprimující, jak vidíte na grafech výše, příjmy v prvním roce a půl byly nízké, dařit se mi začalo až v roce třetím, proto do začátku se obrňte trpělivostí, dělejte práci poctivě, aby se vám zákazníci vraceli, protože to, jak dobře jste začali, se vám projeví až po letech.
  • První půl rok, možná rok jsem spíše podnikání dotoval, než bych z něj měl nějaký čistý příjem,  na rozjezd si proto připravte dostatečné finanční prostředky, od nuly se začít dá, ale s nulou na kontě opravdu ne.
  • Mějte připravené už od začátku webové stránky, které zákazníkům nabídnou to, co hledají, protože konkurence je vysoká, a  někdy rozhodují i maličkosti, většina zákazníků totiž při prvním kontaktu se mnou vidí moji webovou prezentaci.
  • Ze začátku zkuste i různé formy inzerce, než se vaše značka rozšíří do povědomí lidí ve vašem regionu, chvíli to potrvá.

Do nového roku 2016 vám všem přeji hodně štěstí a splněných snů a přání!


Podobné příspěvky

3 Komentáře

  1. Krásně sepsaný report, vypadá to, že jsi se už celkem ustálil a vybudoval svou klientelu. Začátky jsou vždycky těžké a je to skutečně o trpělivosti. Jednou se to snad zlomí i u mě.

  2. Zajímavé čtení. Mě se u Tebe líbí taková ta snaha mít zisky rozděleny na víc pilířů ať už čistění, tak něco z online podnikání. Držím palce do nového roku.

    1. Děkuji Kamile, také ti přeji hodně úspěchů.
      S příjmy z webů jsem ze začátku ani nepočítal. Pronikal jsem do toho postupně.

      Nejdřív jsem si musel před těmi 3 a půl lety vytvořit webovou prezentaci pro moji hlavní činnost – čištění koberců, čalounění, interiérů aut. Vůbec první stránky jsem měl ještě přes Webnode, o WordPressu jsem v té doby myslím ani nevěděl.

      Po nějakém čase, když jsem tak pročítal různé články, diskusní fóra a blogy, jsem se rozhodl vytvořit i další weby, které měly být obsahově bohatší oproti mému „firemnímu“ webu, a hlavně jsem je dělal s cílem přivést nějaké zákazníky a získat nějaké odkazy z článků.

      Postupně, jak se rozrůstaly, tak z nich vznikly poměrně slušně navštěvované magazíny, kde už jsem si pak dovolil nasadit i nějaké reklamní prvky, přišly první nabídky na publikace článků.

      Zatím jsou příjmy z webů malým zlomkem k příjmům z hlavní činnosti, ale zase jsou to 2 různá odvětví, při práci u zákazníků si vyčistím hlavu, a když mám náladu, tak něco přidám na weby, musím říct, že mě to docela i baví, když vidím, že si články najdou své čtenáře, někteří to ocení v komentářích, někdo mi napíše i mail s dotazem nebo poděkováním, je to někdy i motivující.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *